Prawidłowe żywienie

0
391

Przy planowaniu diety niezbędne jest dostosowanie do siebie ilości poszczególnych substancji. Należy zwrócić uwagę na ich dawki. Szczególnie jeśli chce się nieco ograniczyć ilość kalorii i wprowadzić deficyt. Działania tego typu podejmuje się w przypadku odchudzania. Należy jednak pamiętać, że stale trzeba kontrolować wartościowość diety. Nie może zabraknąć w niej żadnych substancji. Mogłoby to wpływać negatywnie na funkcjonowanie całego organizmu i prowadzić do poważnych dolegliwości. Z tego powodu układanie diety należy rozpocząć od ustalenia kaloryki. Jest ona uzależniona od wielu czynników. Wiek, masa ciała, wzrost, płeć oraz aktualna aktywność fizyczna wpływają na ilość kalorii niezbędnych do funkcjonowania. Przy każdej zmianie należy uaktualniać również kaloryczność. Dopiero wtedy zyskuje się pewność, że dieta jest odpowiednia. Dysponując tą wartością można przejść do ustalania podaży makroskładników. Nie może być przypadkowa. Ich wzajemne relacje również powinny być ściśle określone. Większość energii czerpana jest z węglowodanów. Znajdują się w znacznych ilościach w pokarmach roślinnych. Są dość sprawnie rozkładane w układzie pokarmowym. Dzięki temu przypływ sił można odczuć zaraz po zjedzeniu posiłku. Nieco inaczej jest z tłuszczami, ich podaż jest już mniejsza.

Wszystko o tłuszczach

Trawienie kwasów tłuszczowych jest bardziej skomplikowane i wymaga czasu. Jednak równocześnie jest to niezwykle istotny składnik odżywczy. Tłuszcze muszą znajdować się w diecie w wymaganej ilości. Odpowiadają między innymi za prawidłową pracę układu hormonalnego, który reguluje funkcjonowanie organizmu. Wszelkie niedobory są zazwyczaj szybko odczuwalne i prowadzą do pojawienia się licznych dolegliwości. Niezwykle istotną rolę tłuszcze odgrywają w procesie przyswajania niektórych grup witamin. Stanowią idealne środowisko do rozpuszczania związków z grup A, D, E i K. Dzięki temu substancje te mogą być wykorzystywane w organizmie człowieka. Z tego powodu tak bardzo podkreśla się konieczność używania olejów i innych źródeł kwasów tłuszczowych w każdym posiłku. Wystarczy niewielki dodatek do dań, aby zaspokoić potrzeby.

Suplementy diety

Dla lepszych rezultatów można stosować suplementy diety. Kolejnym ważnym makroskładnikami jest białko. Spełnia w organizmie głównie rolę budulcową. Z tego powodu powinno być spożywane w większych ilościach przez sportowców. W ten sposób można uzyskać znacznie lepsze rezultaty ćwiczeń i wpłynąć na polepszenie wzrostu mięśni. Jest niezbędne również przy zwykłym procesie regeneracji tkanek. Odgrywa także ważną rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego i bierze udział w przewodzeniu sygnałów. Z tego powodu jakiekolwiek dłużej utrzymujące się braki w diecie mogłyby być bardzo niebezpieczne. Dieta powinna być pełnowartościowa i zawierać substancje ze wszystkich trzech grup. Dodatkowo uwagę należy zwrócić na podaż witamin i minerałów. Jednak w tym przypadku niemożliwe jest dostarczanie ich wszystkich w każdym posiłku. Z tego powodu niezbędne jest analizowanie jadłospisu w obrębie tygodnia lub dwóch. Dopiero wtedy można określić czy istnieje ryzyko pojawienia się jakichkolwiek niedoborów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here