Kasza manna – niepozorny grysik o wyjątkowych właściwościach

Wydawać by się mogło, że kasza manna to przede wszystkim ważny składnik diety niemowląt oraz małych dzieci, a także osób cierpiących na dolegliwości układu pokarmowego. Okazuje się jednak, że ze względu na swoje wyjątkowe właściwości odżywcze i zdrowotne, powinna częściej gościć na naszych talerzach. Zatem czy kasza manna jest zdrowa i warto wzbogacić codzienną dietę o ten cenny składnik pokarmowy?

Historia kaszy manny

Kasza manna uważana jest za jeden z najstarszych produktów spożywczych. Pierwsze wzmianki o niej pojawiły się w Biblii. Według niej Bóg miał nią obdarować głodujących Żydów, uciekających przez pustynię z Egiptu. W biblijnym opisie miała ona postać białej, drobne kaszki o słodkawym smaku, którą niezwykle trudno było przechowywać, ponieważ szybko się psuła. I choć tak naprawdę nie mamy dowodów na to, że zesłana przez Boga kasza była rzeczywiście przysłowiową „manną z nieba”, to nie ulega wątpliwości, że jest ona znana od wieków. Nasi przodkowie doceniali jej delikatny smak oraz łatwość przyrządzania. Przede wszystkim była jednak produktem łatwo dostępnym i niemal każdy mógł sobie na nią pozwolić.

Jak powstaje manna

Nie ma chyba osoby, która by choć raz w życiu nie spróbowała kaszy manny. Choć jest ona powszechnie znana, to mało kto wie, jak powstaje. Okazuje się, że jest produkowana z drobno zmielonych ziaren pszenicy. Kaszę mannę pozyskuje się w trakcie ich przerobu na mąkę. Jest produktem odsiewanym od znacznie grubszych kasz, które również powstają w trakcie przemiału. W ostatecznej formie ma postać drobnej, sypkiej kaszki o jasnej, niemal białej barwie i przyjemnym zapachu.

Drobna kasza o wyjątkowych właściwościach

Kasza manna to niezwykle wartościowy produkt. Zawiera cenne mikroelementy i witaminy z grupy B. Posiada też niewielkie ilości łatwo przyswajalnego białka, a zawartość tłuszczów i błonnika jest w niej znikoma. To wszystko sprawia, że idealnie nadaje się jako składnik diety bezresztkowej, polecanej przy chorobach jelit. Osoby stosujące niskokaloryczną dietę często zastanawiają się czy kasza manna tuczy. Niestety tak, jest bowiem produktem wysokokalorycznym, co więcej, podnoszącym poziom glukozy we krwi. Z tych powodów nie jest polecana dla diabetyków, jak również osobom, które chcą zrzucić parę zbędnych kilogramów. Poleca się ją za to w żywieniu dzieci i młodzieży, a także dorosłych, wykonujących prace fizyczne.

Sposoby przyrządzania kaszy manny

Kaszę mannę można przygotowywać na wiele sposobów. Najczęściej gotuje się ją na mleku i podaje na śniadanie z dodatkiem owoców lub słodkiego syropu owocowego. Tak przygotowany posiłek jest nie tylko smaczny, ale również wysokoenergetyczny. Nieco mniej kalorii będzie miała kasza manna ugotowana na wodzie. Po wystudzeniu można ją z powodzeniem można użyć, jako smaczny dodatek do zup. Grysik można też wykorzystać do zagęszczania sosów, zup, dodawać do pulpetów, klusek czy pasztetów. Jest również składnikiem służącym do przygotowywania deserów, kremów czy też ciast. Kasza manna na zimno z owocami, słodkim sosem lub kawałkami czekolady jest niezwykle smacznym i wartościowym deserem na każdą okazję.

Redakcja janluka.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.